Dlaczego wierz臋 w newslettery?
Dlaczego wierz臋 w newslettery?
馃

Dlaczego wierz臋 w newslettery?

Status
wersja 0.2

Pracuj膮c nad katalogiem pyta艂em znajomych o to, z jakich newsletter贸w korzystaj膮. Kilkakrotnie us艂ysza艂em - to nie dla mnie, jestem na to za stary / za m艂oda. Rozumiem - czerpi膮 wiedz臋 z innym miejsc, innych kana艂贸w. Ku memu zaskoczeniu pojawi艂y si臋 nawet i RSSy jako dostarczyciele nowych tre艣ci.

Jestem przekonany, 偶e newslettery mog膮 nie艣膰 ogromn膮 warto艣膰 zar贸wno dla czytelnik贸w jak i ich tw贸rc贸w. Co prawda brakuje dobrych narz臋dzi i strategi, aby m膮drze i efektywnie z tego narz臋dzia korzysta膰, ale... przy odpowiednich za艂o偶eniach i regularno艣ci, mog膮 by膰 doskona艂ym 藕r贸d艂em wiedzy o 艣wiecie i o tym, co nas interesuje.

Co wi臋cej, jest to tak偶e okazja dla mnie, aby podpowiedzie膰 jak mo偶na lepiej z newsletter贸w korzysta膰.

Dlaczego warto czyta膰 newslettery

Moim zdaniem, newslettery mog膮 by膰 rozwi膮zaniem na bol膮czk臋 wsp贸艂czesnego 艣wiata, czyli nadmiar tre艣ci, w szczeg贸lno艣ci nadmiar tre艣ci marnej jako艣ci. Na ka偶dym kroku jeste艣my zalewani fake newsami, clickbaitami, albo - delikatnie rzecz ujmuj膮c - tre艣ci膮 niskiej kaloryczno艣ci. Nie wiem jak cz臋sto zwracamy na to uwag臋, ale co do zasady, to nie s膮 rzeczy warte naszego czasu (tylko nie zawsze umiemy nasz czas w艂a艣ciwie wyceni膰).

Dlaczego warto pisa膰 newslettery

Bo pozwalaj膮 na zbudowanie warto艣ciowej relacji z odbiorc膮, a tacy odbiorcy s膮 najwierniejszymi kibicami i - potencjalnie - najlepszymi klientami naszych produkt贸w / us艂ug (je艣li zdecydujemy si臋 kiedy艣 takie wprowadzi膰).

Bo pozwalaj膮 na zbudowanie relacji niezale偶nej od algorytm贸w serwis贸w spo艂eczno艣ciowych.

Bo pozwalaj膮 na wyra偶enie si臋 bez ogranicze艅 co do formy, ilo艣ci znak贸w - pozwalaj膮 tworzy膰 na w艂asnych zasadach.

Bo chciany newsletter, to najlepsze zaproszenie do zapoznania si臋 z przygotowan膮 tre艣ci膮 - nie musimy zak艂ada膰 偶e kto艣 odwiedzi nasz blog

Warto robi膰 porz膮dki w newsletterach

Pr贸buj臋 znale藕膰 z艂oty 艣rodek dotycz膮cy liczby newsletter贸w, na kt贸re jestem zapisany, aby by膰 z nimi "na bie偶膮co". Prawd臋 powiedziawszy, korci mnie, 偶eby zupe艂nie arbitralnie okre艣li膰 t臋 liczb臋 na 7. To jest absolutnie "dziki strza艂", ale to chyba ta liczba newsletter贸w, kt贸ra nie przyt艂acza, a r贸wnocze艣nie pozwala by膰 z ca艂膮 dostarczon膮 tre艣ci膮 "na bie偶膮co".

Je艣li chodzi o cz臋stotliwo艣膰, dla mnie najwygodniejsza i naj艂atwiejsza do ogarni臋cia jest raz w tygodniu. Codzienne newslettery przyt艂aczaj膮 mnie. Niestety.

My艣l臋 te偶, 偶e dobrze jest pilnowa膰 wszystkich tre艣ci na kt贸re jeste艣my zapisani i rozs膮dnie z nich korzysta膰, pami臋taj膮膰

Jaki widz臋 problem z newsletterami?

Widz臋 trzy.

Po pierwsze, marketerzy potrafi膮 wszystkiego nadu偶y膰, ocieraj膮c si臋 swoimi wiadomo艣ciami o spam, jakby zak艂adali 偶e maj膮 tylko jedn膮 szasn臋 na "zmonetyzowanie odbiorcy", wi臋c 艣l膮 tych wiadomo艣ci ponad miar臋, szukaj膮c najprostszego sposobu 偶eby zam臋czy膰 odbiorc臋. I zamiast dostarcza膰 warto艣膰, upieraj膮 si臋 ze wszystkim zale偶y na rabatach i rabacikach - inna rzecz, 艂atwiej wys艂a膰 kupon na 5% ni偶 wypracowa膰 styl i jako艣膰 komunikacji.

Po drugie, nie umiemy jeszcze za bardzo w newslettery. Nie mamy narz臋dzi, przez co mieszaj膮 si臋 nam w skrzynkach z ca艂膮 reszt膮 korespondencji, potrafi膮 nas przyt艂oczy膰, nie mamy nawyku czytania i porz膮dkowania ich regularnie, przez co staj膮 si臋 mniej efektywne.

Po trzecie... nie ma zbyt wielu miejsc kt贸re promuj膮 warto艣ciowe newslettery. I w艂a艣nie dlatego z pomoc膮 przychodzi tworzony przeze mnie katalog newsletter贸w.